Szabályok

Szabályok

  • A játék szervával kezdődik, ütőpörgetéssel döntik el, hogy ki választ, hogy adogatni, vagy fogadni szeretne először.
  • Az adogatás akkor érvényes, ha az adogató legalább egyik lábának egyik pontjával a labda megütésének pillanatában az adogatónégyzeten belül van, anélkül, hogy annak határvonalait érintené.
  • A szervát a főfalon lévő adogatóvonal fölé kell ütni úgy, hogy a labda az ellentétes oldal fogadónegyedébe érkezzen.
  • Aki szervához jut eldöntheti, hogy melyik oldalról kezdi az adogatást, azután mindig ellentétes oldalról szervál.
  • Minden adogatás pontot ér.
  • A mérkőzés általában 3 nyert játszmáig tart, játszmánként 11 pontot kell elérni két pont különbséggel.
  • A labdának a főfalat érintenie kell. Mindegy, hogy a labda milyen úton jut el odáig (üvegfalról, oldalfalról), a pálya határoló vonalain belül kell maradnia.

A játékos pontot szerez ha:

  • az ellenfél labdája a pálya határoló vonalakat, vagy azokon kívül eső területeket érint.
  • a labda egynél többet pattan a talajon.
  • nagymértékű akadályozás esetében, erről bővebben a Let vs Stroke szabályai az irányadók, ami a részletes szabályok közt található

Pontozás:

A mérkőzéseken ma már az új pontozási rendszert használják, amelyben egy játszmát 11 pontig játszanak, és minden labdamenet pontot ér. A játszmát pontazonosság esetén 2 pont különbséggel lehet megnyerni. Ha a fogadó nyeri meg a labdamenetet, pontot kap,  és megszerzi a következő adogatás jogát is. Amikor a játszma állását bemondják, mindig az adogató játékos pontját mondják először. Például ha az hangzik el, hogy 3-5 az állás, az azt jelenti, hogy az adogató játékosnak 3 pontja van, a fogadónak pedig 5. Ha mindkét játékosnak ugyanannyi pontja van, például 3-3, azt 3 “egyenlő”-nek nevezik.

 

Mit viseljünk fallabdázás közben?

Bár a fallabda öltözködési szabályai nem olyan szigorúak, mint a teniszé, mégis van egy-két fontos íratlan szabály. Először is a tornacipő talpa fehér színű,  vagy nyers gumi legyen, mert a fekete talpú elszínezi a parkettát. A fiúknak szóló intelem: félmeztelenül, izzadt felsőtesttel nem illik küzdeni az egyébként is szoros játéktérben. Legalkalmasabb test vonalát követő kényelmes, rugalmas, szellőző ruházat.

 

Biztonság:

Mivel két játékos mozog elég gyorsan egy kis helyiségben, elég nagy az esélye annak, hogy futás közben összeütközzenek, vagy az ütővel, illetve a labdával megüssék egymást. Éppen ezért mindkét játékosnak mindig pontosan kell tudnia, hogy ellenfele hol helyezkedik el a pályán. A labdamenet folyamán mindkét játékos felelős a biztonságért, az is, aki éppen készül elütni a labdát, és az is, aki éppen elütötte a labdát. Az utóbbinak bizonyosnak kell lennie afelől, hogy az ütni készülőnek elegendő helye van-e arra, hogy a legrövidebb úton megközelítse a labdát, és hogy lendítsen az ütőjével.

Önnek mint játékosnak akadályozni ellenfelét nemcsak balesetveszélyes, de módfelett sportszerűtlen magatartás is. Mindig tudatában kell lennie annak, hogy ellenfele hol helyezkedik el, ezzel minimalizálható annak az esélye, hogy eltalálja akár az ütővel, akár a labdával. Lehetőség szerint az előkészítés alatt sem szabad elvesztenie az ellenőrzést az ütő mozgása felett, és különösen kerülendő az eltúlzott lezárás. Ha úgy érzi, hogy esetleg megütheti ellenfelét, azonnal meg kell állnia letet kérni (vagyis engedélyt arra, hogy a labdamenetet újra játszhassák).

Az egyik legveszélyesebb szituáció akkor áll elő, amikor a játékosnak rá kell fordulnia a labdára ahhoz, hogy visszaüthesse. Ezt nevezik körbefordulásnak. Többnyire akkor fordul elő, amikor például Ön a pálya hátsó sarkában helyezkedik el, a labda pedig az oldalsó és a hátsó falról pattan vissza a pálya közepe felé. Ilyenkor hátrálni kell a pálya közepe felé, hogy legyen helye elütni a labdát, vagyis nem szabad 180 fokos fordulatot téve teste túlsó oldalán visszaütni azt. Ez azért lenne veszélyes, mert fordulás közben nem látja, hogy ellenfele hol van. Az ellenfél pedig nem tudja, melyik irányba akarjuk ütni a labdát, így nem lehet elképzelése arról sem, merre mozduljon el ahhoz, hogy ne őt érje az ütés. Ha ez a helyzet előfordul a pályán, mindenképpen meg kell állni ütés előtt, és letet kérni.

 

Forrás: squash.hu